Saturday, November 28, 2015

LA MUERTE DE LA ALEGORÍA



 

No puedo ver el fondo del cielo porque no puedo ver el fondo de mí mismo. Es el símbolo de mi propia infinitud. Mi ojo penetra tan lejos en el éter como esa profundidad está en el interior desde el que mi pensamiento actual brota.

HDT

Diario 23 de junio de 1840

SHICKEL.(…)¿Hasta dónde puede metamorfosearse un ser humano?

CANETTI. Tal vez debería decir primero que yo reconozco el origen del ser humano en su capacidad para metamorfosearse. La diferencia entre el hombre y el animal no empieza para mí con el trabajo, una conjetura que usted sin duda conoce, sino que se remonta hasta mucho, mucho más atrás.

SHICKEL. En eso está usted en los antípodas de Marx

CANETTI. Ciertamente. Yo situaría el origen del hombre en una época muy anterior a la prehistoria, una época que aún no podemos documentar con objetos, o tal vez sólo con unos cuantos objetos aislados. Creo que el hombre es un ser metamorfoseante par excellence y que llegó a ser hombre gracias a su capacidad de metamorfosearse en los animales que poblaban su entorno.

(Conversación con Joaquim Shickel, 1972, Obra completa IX, traducción Juan José del Solar)


El género humano aparece desde el momento en que, al contrario de los animales, rompe con la regla darwinista de la selección del más fuerte. (…) De este modo, las leyes de nuestra historia se oponen, en momentos raros y decisivos, a las de la evolución. (…) Por esta razón, secretamente, no somos ni animales ni dioses, es decir, inteligentes.

(Michel Serres, Atlas)


June 23. We Yankees are not so far from right, -who answer one question by asking another . Yes and No are lies. A true answer will not aim to establish anything, but rather to set all well afloat . All answers are in the future, and day answereth to day. Do we think we can anticipate them ?

In Latin, to respond is to pledge one's self before the gods to do faithfully and honorably, as a man should, in any case. This is good.

Music soothes the din of philosophy and lightens incessantly over the heads of sages .

How can the language of the poet be more expressive than nature? He is content that what he has already read in simple characters, or indifferently in all, be translated into the same again. '

He is the true artist whose life is his material; every stroke of the chisel must enter his own flesh and bone and not grate dully on marble.

The Springs .-What is any man's discourse to me if I am not sensible of something in it as steady and cheery-is the creak of the crickets ? In it the woods must be relieved against the sky. Men tire me -,when I am not constantly greeted and cheered in their discourse, as it were by the flux of sparkling streams .

I cannot see the bottom of the sky, because I cannot see to the bottom of myself. It is the symbol of my own infinity. My eye penetrates as far into the ether as that depth is inward from which my contemporary thought springs.

Not by constraint or severity shall you have access to true wisdom, but by abandonment, and childlike mirthfulness. If you would know aught. be gay before it.

HDT

(Journal, June 23 1840)

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